• Online právě 14 lidí.
• Posledni zápis na chatu

18.02.2013, 23:14
od Monika
• Posledni reakce v sekci "Zeptali jste se" k článku
Autocenzura :)
20.08.2007, 12:05
od Sysel
"  Aktuální Heroplán.
"  Chcete vědět co se děje?
Pošlete nám svůj mail!


návštěvníků od 15. dubna 2003
[CNW:Counter]

Napsali o nás - článek

Rozhovor s Vlastou Redlem pro DISK.cz


  Proč jsi začal používat počítače pro skládání a nahrávání hudby, není to krok vedle pro klasického folkově-bigbítového muzikanta?

  Byl to pro mě před těmi 15 lety krok vpřed. Do té doby jsme pořád nahrávali do 8 či šestnácti stop, a najednou jsem si mohl dělat MIDI zvlášť. Bicí, perkuse, syntetické plochy, a sem tam i napodobeniny zvukově jednodušších nástrojů. Byla to velká úleva. Náhle jsem si mohl většinu muziky předem zaranžovat doma, a ve studiu už točit jen ty zvukově nejnáročnější nástroje, u kterých to s tehdejší technikou digitálně nešlo, pokud jste neměli 1000000 USD na Fairlight. Taky jsem na tom najednou mohl trávit kolik chtěl času, aniž bych musel komu co platit, všechno si v klidu vymyslet a vyzkoušet.

  Jakým způsobem nahráváte momentálně vznikající nové album a jakou technologii techniku při tom používáte?

  Michal (kytarista skupiny KDJ a majitel studia Michael) i já máme MacIntoshe G4, já si do toho svého dělám už asi tři roky doma různé poznámky a u něj ve studiu se do jeho Maca točí, většinou naráz, kvůli šťávě, ačkoli se pak všechno maže a zůstávají jen bicí, příp. basa. Pak různě hýbeme tempy a sestřiháváme nejpovedenější místa, až se nám to po pár týdnech začne zdát dobré. Ostatní si mezitím k tomu přitáčejí, co koho napadne a já si to pak odvezu domů, kde to všechno smažu a přetočím jinými nástroji, příp. jinými zvuky.

  Čím se bude lišit nová deska od předchozích, které byly nahrávané víceméně klasicky analogově do pásu ? Bude znít výrazně jinak?

  Věřme, že ano. Dělali jsme hodně pokusů s tempy a tóninami, to by na analogu asi nešlo. Ten hlavní rozdíl ale asi vyvstane až při dalším zpracování a při mixáži a masteringu.

  Je při tvorbě nových songů na počítači tvůj přístup k aranžím zcela jiný oproti minulosti, když jsi pracoval bez počítače?

  No, já jsem toho bez počítače v podstatě zas tak moc nenaaranžoval, těch prvních pár let, kdy jsem se dostal ve studiu k nějaké práci, se nahrávaly obvykle věci už dost hotové, on tehdy nikdo moc točit nesměl, takže ten aranžérský podíl práce na tom nebyl tak převratný. Dnes, kdy se dá do počítače nahrát doma prakticky všechno, aniž by v tom byl slyšet nějaký rozdíl (pokud to umíte))), je možné ušetřit těžké milióny, které by ten čas stál v analogovém studiu.A tak se v tom dnes můžu nimrat třeba i pár let.

  Máš nějaké oblíbené virtuální instrumenty, nebo effekty které často používáš?

  Ano, zejména bicí nástroje, basové linky, nějaké ty akcenty samplů kytar, kláves či dechů, zkrátka celou rytmickou strukturu obvykle dělám doma. Někdy to pak i nechám tak, virtuální, většinou to pak ještě dojamujeme a nahrajeme živě. V poslední době jsem si hodně oblíbil Voiceprocessor, se kterým se dají udělat opravdu legrační kousky. Hodně používám Sampletank a Halion, do kterého si přetahuju různé živé zvuky, které mi přijdou do rány, vlaky, ptáky, ruchy z ulice... které si nahrávám na svůj špionážní DATMAN prakticky kamkoli se pohnu. Používám celou řadu plugin od kluků z Boskovic, kteří nás s těmi Macy vlastně od začátku učí dělat, a se kterými máme velmi družné vztahy, už od dob, kdy jsme tam jezdili dělat mastering a spoustu krámů si tam jezdíme půjčovat. Já často vím, co chci docílit, ale nevím, který soft to umí, a to zase vědí oni. Občas třeba potřebujeme propojit dva nekompatibilní systémy, nebo něco vyzkoušet, na co momentálně nemáme prachy... no, tak to je takový příklad ideální obchodní symbiózy, protože, když se zjistí, že se bez toho neobejdeme, stejně si to nakonec koupíme, že... :-)

  Připravujete s novým albem a koncertní šňůrou také něco více než jen klasické CD, promo v rádiích a TV ?

  Bezpochyby, někdy v těchto dnech vyjde první singl a na podzim druhý, a asi i nějaký klip, celé jaro jsme s sebou vozili po šňůrách tři kameramany a natáčeli vše do 24 stop. V současné době se to třídí a stříhá. Určitě se z toho budou dělat i MP3 a nějaké MPEGy pro šíření po netu.

  Co nové média a technologie jako DVD, surround zvuk, internet ? Hodláte také více expandovat do tohoto mediálního cyberprostoru?

  Myslím, že kdo to nechce úplně zabalit, tomu nic jiného v této době už nezbývá. Dnes už se ani trampský ohníček neobejde bez nějakého toho telefonátu či SMS... :-) a bude ještě hůř !

  Na živých koncertech budete prezentovat nové skladby pouze live zahrané, nebo zvažujete i použití samplů a další techniky, která by přiblížila zvuk tomu co produkujete ve studiu, jak to dnes dělá již spousta celebrit alá Gabriel, Bowie, a jiní?

  To se uvidí, ale už deset let používáme na jevišti čtyři synťáky, a asi jich ještě přibude. To ovšem neznamená, že to hlavní nebudeme dělat i nadále rukama. Technika bude postupně nahrazovat člověka všude tam, kde je ho za hodně peněz nejmíň slyšet. Proto nebudu vozit stočlenný sbor, ale použiju raději zvuk, kterému vdechneme čtyřmi hlasy život. Ušetřené peníze pak analogicky rozdělíme mezi ty čtyři krky.

  Co se týče studiové práce, "střihnul" bys ještě nějakou další desku klasicky do pásu, nebo už je to dnes ztráta času nahrávat tímhle způsobem?

  Velmi rád, myslím, že analogový záznam je v čemsi pořád zvukově nad digitálním, ale z finančních důvodů budu raději dělat do počítače. Je to stokrát levnější a rozdíl v kvalitě zvuku dělá jedno procento. Možná, kdybych pracoval na nějaké velejemné práci, postavené na tichu, asi bych se k pásu musel na chvíli vrátit. Teď ale točíme desku, která chce být hlavně pestrá, a tak o tom neuvažuju. Na konci léta ještě uděláme pár pokusů s točením do dvoupalce, pro jistotu... ale už teď vím, že základy, které jsme nahráli do Maců, použijeme tak jak jsou. Vždycky se to hotové dá na analogu ještě trochu "ohřát", ale je taky možné, že to bude, díky času, který jsme na tom strávili, i z digitálu "horké" dost. :-)