[ Jiný novější rozhovor najdete buď v Mladém Světě č 24, anebo ZDE. Zachytil ho Ondřej Bezr, dříve časopis Rock&Pop, za plného rachotu přímo v hospodě, po koncertě kapel Divokej Bill a Divokej Debil na náměstí v Českém Brodě. Bezprostředně poté, co dohrajeme, bývám intelektuálně zcela nepoužitelný, někdy to trvá 20-30 minut, někdy hodinu, podle toho, jak se koncert povede... V tomto případě se asi koncert povedl hodně, protože moje IQ je v tomto rozhovoru zřetelně pod hranicí duševního minima, naopak adrenalin v mé krvi z něj přímo tryská. - V.R.]
Tak jsem zase tady
Text: Ondřej Bezr
Foto: Radim Beznoska
„Já byl ve Valmezu ve čtrnácti letech slavný tak, jak už nikdy nebudu...“
Čtyři roky mu nevyšla deska s novými písničkami a
bezmála polovinu té doby nebyl ani k vidění na pódiu. Veškerým spekulacím o
tom, jestli se Vlasta Redl náhodou definitivně nestáhl z hudební scény, učinilo
přítrž až letošní jarní turné. Byl zase ve svém živlu. Jestli z někoho každou
vteřinou vyzařuje nezničitelné muzikantství, tak právě z tohohle valašského
něžného barbara.
Co to s tebou dělá, když jsi středem zájmu médií? Když tě fotí, dělají s
tebou rozhovory...
Mediální zájem mě vlastně vyhnal na rok a půl pryč z pódia. Už jsem toho
měl plné zuby. Nedovedu si představit, že by mě přestala bavit muzika včetně
všech těch štrapácí kolem ní, jako je třeba focení. Ty se dají vydržet, ale
pořád odpovídat na stejné otázky a vysvětlovat, kdo jsi, přestože to sám
nevíš, to se vydržet nedá.
Nechci mluvit jako major Zeman, ale většina novinářů u nás je opravduneinformovaných. Nejhorší jsou moderátoři v rádiích. To je teprve sorta! Stalo
se mi třeba to, že jsme měli šňůru s Radimem Zenklem, který je prokazatelně
nejlepší mandolinista všech dob, a ve Valmezu jsme šli do rádia Apollo. Tam
seděl nějaký bývalý dýdžej, který nevěděl vůbec nic. Když se mě ptal, jestli ta
ve skutečnosti asi šedesátá deska, která mi tehdy vyšla, je moje první, to
jsem ještě vydejchal. Ale když se zeptal Radima, který hraje od Los Angeles po
Hongkong na festivalech za honorář iks tisíc dolarů, jestli se tou mandolínou
uživí, to už jsem vyprskl a dostal záchvat smíchu. To je, jako by se ptal
Jágra, jestli už dal někdy gól!
Ovšem říká se, že kdo není v médiích, neexistuje.
Ano, bohužel jsem pochopil, že není šance si vybírat. To říkala, tuším,
Marlene Dietrichová nebo kdo, že je pouze jedna věc horší než to, když se o vás
špatně mluví: když se o vás nemluví vůbec. Na druhé straně není úplně pravda,
že se slávy nedá dosáhnout bez médií. Já byl ve Valmezu ve čtrnácti letech
slavný tak, jak už nikdy nebudu. Možná že ještě někdy budu slavnější než teď,
ale abych musel utíkat ze samoobsluhy před davem rozvášněných dívek, to už se
nejspíš nikdy nestane. Jsem šťastný, že jsem to mohl zažít v době, kdy jsem si
to uměl i užít. No není to příjemný, když tě honí holky? Všechny ty vyprodané
Lucerny vedle toho blednou, člověče...
Nemůže to člověka ve čtrnácti zkazit?
Může. Tedy - mohlo by. Kdybychom byli bývali žili v jiné společnosti než v
socialistické, asi by nás to zkazilo. Chopili by se nás nějací producenti,
nějací ti Kočandrlové a Vřešťálové, a přivedli by nás na pokraj psychických
sil. Vyprodali by s námi ty Lucerny už tehdy, a kdyby se toho chytil někdo
schopnější, třeba by nás dovedl i někam dál do Evropy nebo do světa, kdo ví.
Jenomže ono je i na starý kolena těžký se smířit s tím, že vyděláš za necelý
rok třeba milion korun. A kdyby mě to potkalo v těch čtrnácti, určitě by mě to
naprosto totálně zničilo. Takže to je jediná věc, za kterou jsem bolševikovi
vděčný - že mě svou „rozumnou kulturní politikou" nenechal proslavit
písněmi, které ještě nebyly hotové. Ale ještě jednou zdůrazňuju, že to je
taky úplně všechno, za co jsem mu opravdu vděčný.
Ale abych se ještě vrátil k tomu mediálnímu zájmu. Zahnal mě tak daleko, že
jsem si začal dělat sám internetové stránky. To totiž považuju za dar z nebe,
možnost komunikovat se „svými lidmi" takhle přímo. Začalo je navštěvovat
poměrně dost lidí, vytvářím si tam jakýsi vlastní časopis a už brzy začnu
„vysílat", takže to bude něco mezi novinami, rádiem a televizí. A říkám
dopředu, že až se tenhle způsob komunikace rozjede ještě víc, na čemž usilovně
pracuju, nebude vůbec snadné ze mě rozhovor do jiného média dostat
Práce s počítačem je tedy to hlavní, čím ses zabýval po dobu své pauzy?
Samozřejmě že ne, i když mi to zabralo celkem dost času, a myslím, že jsem
se naučil s počítačem obstojně pracovat.
A čím ses tedy ještě zabýval? Novinkové album
ti nevyšlo čtyři roky. Kdysi jsi říkal, že za rok napíšeš průměrně sto
písní, z toho jich devadesát sedm zahodíš. Vychází mi, že bys měl mít materiál
na novou desku pohromadě.
Čím jsi starší, tím toho píšeš méně, protože máš se spoustou témat
vyřízené účty. Na druhé straně tě napadají věci, ke kterým jsi musel dospět, a
ty jsou mnohdy lepší. Všechno má svůj pozitivní účinek. Takže jsem těch písní
nakonec napsal dost.
Nahrál jsi je i v takové podobě, že by mohly vyjít?
Mám rozdělané tři desky. Na jednu z nich mi přibývají věci jaksi
automaticky - to je další společné album se Slávkem Janouškem a Samsonem Lenkem.
Už máme tolik písní, že to vypadá spíš na dvojalbum. Ale protože jsem měl
pauzu, rád bych nejprve vydal svoji vlastní desku. Ne kvůli sobě, ale kvůli
lidem, abych před nimi tu pauzu ospravedlnil. No a pak mám skoro hotovou ještě
jednu desku, ale tu dám na trh až ve chvíli, kdy budu „fakt slavnej"...
anebo zcela zapomenut. Pořád si na to ještě netroufám.
Co je na ní tak citlivého?
Je strašně drzá. Jak jsem ten rok a
půl nehrál před lidmi, začal jsem se potýkat s naprostým nedostatkem
sebevědomí. Byl jsem pořád někde zavřený nebo chodil po lesích, neslyšel jsem
žádný potlesk, nikdo mě neplácal po ramenou. Neviděl jsem ty rozzářené dívčí
obličeje a zjistil jsem, že tyhle věci asi bohužel k životu a k řemeslu
potřebuju. Ale s tím nedostatkem sebevědomí jsem se vlastně potýkal už před
pauzou, protože jsem si říkal: A to je jako všechno? To už budeš jenom hrát ty
svoje povedený písně? Nic víc?
Pořád si říkám, že je toho ještě spousta, co jsem ani nerozdělal, natož
abych dodělal. A kdo je udělá, když zdechnu? A tak jsem pracoval i na muzice,
která by mi to sebevědomí navracela.
To mí zni, jako bys měl ambice v nějakém „vyšším" žánru, třeba v
takzvané vážné hudbě.
Vážná hudba je každá, která je myšlena vážně. Wonderful Tonight myslel
Eric Clapton určitě vážně. Když máš svou hudbu zmáklou natolik seriózně, že
se za ni nemusíš stydět, můžeš si klidně při koncertě třeba nasadit klaunský
nos.
V čem tedy ta tvoje ambice je? Vždyť jsi napsal
několik písniček, které zlidověly. Co víc si může autor přát?
Ale já to kvůli tomu přece nikdy nedělal!
To netvrdím. Prostě se ti to
„stalo". Ale co může být víc, než že si třeba o Sbohem, galánečko většina
národa myslí, že je to lidová píseň?
To sice může být jakési zadostiučinění, ale uved' si to do správných
souvislostí. Navštiv Mikiho Ryvolu. Anebo Kapitána Kida a zeptej se ho, jaký
to je, když jede ve vlaku, kde někdo blbě hraje jeho Malou Jane, on to
nevydrží a řekne jim: „Kluci, nezlobte se, ale tady patří tenhle akord a po něm
následuje tenhle." A oni odloží lahváče a procedí: „Hele, dědo, jed'te do
práce a neserte se do nás. Co vy o tom můžete vědět?" Rozumíš, tu píseň
si někdo přivlastní, ona si žije svým vlastním životem a ty ji musíš nechat
být. Je to jako velká láska. Když ji máš hodně rád, musíš ji nechat, ať si
jde, kam chce.
A co je tedy pro tebe tím hnacím motorem?
Vidina zlidovění písničky mě rozhodně k pracovnímu stolu nepřiková. Ale
nakoupil jsem si za drahé peníze spoustu studiových krámů, se kterými jsem se
dva, možná tři roky učil dělat a teď mi to konečně začíná jít. Slyšel jsi
poslední dvě alba Jeffa Becka? To je úžasný nářez! On hraje věci, které ani
mladí nedovedou udělat tak mladě. Možná právě tady je nějaká moje meta.
Za tu dobu, cos o sobě nedával
vědět, se stala enormně populární kapela Čechomor, která dělá z lidových
písniček bigbít. Ty jsi jeden z těch, kteří tady s tímhle stylem začínali...
Já jim už před třemi lety řekl, že do roka a do dne vezmou bank. A to je v
pořádku. Ostatně Franta Černý hraje na moji kytaru a já chodím v jeho svetru,
takže mezi námi není žádná řevnivost. Vždyť já jsem to, co teď zažívají oni,
mohl mít s Hradišťanem už před deseti lety, ale zarazili jsme to. Nechtěli
jsme hrát v halách.
Právě to mě zajímá.
Hala je děsnej vopruz. Nic si za to nekoupíš, jen máš trochu víc peněz a
slávy. Muziky mnohem, mnohem míň. Udělat ticho v hale se nedá. Vůbec si tam
nezahraješ, z jeviště nikomu nevidíš do očí, lidi si musíš jenom představovat.
Je ale přirozené, aby na začátku jednadvacátého století byla í u mladých
lidí tak populární právě kapela tohohle typu? Ty sám jsi před časem řekl, že
folklórem tvého mládí nebyly lídové písničky, ale Beatles.
Jasně, a taky třeba Hollies. Je pravda, že jsem se v době hraní s
Hradišťanem dost stylizoval. I když třeba Husličky jsem měl rozepsané léta
předtím, než jsem se poprvé potkal s Pavlicou. Jenže, mám já hrát celý život
hudbu, která mě přestane bavit? Mám hrát s někým, kdo mě zklamal? To nejde. Ale
Čechomor celý život makal, hrál na ulicích... a nikdo si jich nevšímal.
Jednou před lety jsem s nimi a několika dalšími lidmi jamoval na jakési lodi v
Bratislavě a v podpalubí u baru seděla parta hudebních kritiků: Jirka Černý,
Franta Horáček a další. Já sešel dolů,
strhl jim ubrus ze stolu a řekl: „Konec flákání, běžte nahoru, tam se hraje
Hudba! Bratislavská lyra skončila!" Proto mě teď Jiří Černý naštval, když
řekl v televizi, že mu Čechomor připadá unavený a že kdysi ještě s Jirkou
Břenkem byl lepší. Proč tedy v té době nehlásal, jak je to dobré? Nebo hlásal?
Ke mně toho teda moc neprosáklo.
Takže ty s tou komercionalizací Čechomoru problém nemáš?
Myslíš s tím, že to po letech, kdy hráli úplně zadarmo, přivedli až do
sportovních hal? A kdo už by tam měl hrát jiný, proboha? Vždyť oni se drželi tři
čtvrtě roku v žebříčku IFPI na prvním nebo druhém místě, před všema těma
Hůlkama a spol. Ježíšmarjá! Není to úleva, že se tady poslouchá hudba, která
je opravdu hudbou?
Nicméně museli svůj projev osladit symfonickým orchestrem.
No dobře, já taky Colemanův přínos nevidím až tak silný. Odvrhli určitou
část syrovosti, ale teď je to stravitelnější pro lidi, kteří by je jinak
neposlouchali.
Byl bys něčeho takového schopen i ty?
Myslíš najmout si Colemana? No, počkám, až zavolá on mně...
Nemyslím přímo Colemana. Prostě
někoho, kdo tvou hudbu zpřístupní více lidem. Aniž bych tě podceňoval, nemyslím,
že bys uměl zaranžovat symfonický orchestr.
Do hudebních škol jsem nechodil. Ale když mi do studia chodila smyčcová
kvarteta, musel jsem se naučit rozepisovat pro housle, violoncella, flétny a
tak dále. Myslím, že rozepsat symfoňák bych už dnes uměl. Ale proč bych to
dělal, když jsme totéž schopni zahrát v pěti lidech?
Třeba by ti to pomohlo k ještě
většímu úspěchu.
Ale co je větší úspěch?
Žádná tvoje deska se tři čtvrtě
roku na prvním místě žebříčku nedržela...
Zaplaťpánbu! Aspoň moje
desky nekopírují profesionální piráti. Prodávají se kontinuálně. Pár stovek
od každého titulu ročně. Při tom počtu titulů je to skoro, jako by mi každý rok
vyšla platinová deska. No řekni - není to lepší než být chvíli na hitparádě, a
pak nic? Tady v tom našem Česku nemáš šanci udělat o moc větší sukces.
A jít ven? Zkoušel ses dostat do zahraničí?
Za poslední dva tři roky jsem se hodně zlepšil v angličtině, jsem schopný
se plynule bavit o čemkoli anglicky jako česky - a možná i líp, protože nepracuju
s tak obrovskou slovní zásobou, abych musel hledat správné slovo ze šestnácti
možných. Jo, ten Jeff Beck bydlí v Hastingsu - a já tam jezdím. Ještě jsme se
sice nepotkali, ale on už o mně ví. Jestli mám nějakou cestu, kudy ven,
určitě ne násilím. Víš, Jaz Coleman není špatný, ale co by udělal z naší
muziky?
Toho bych se právě bál...
On toho má moc. A já toho nechci mít moc. Chci toho dělat míň a líp. No
ale jestli přijde Jeff Beck a řekne mi: „Co to tam, vy bastardi, hrajete na
tom vašem Dálném východě? Tohle neslyším každej den," řeknu mu: „No co, já
pán, ty pán..." Ale nebudu nikoho najímat za peníze, které bych na to
jeho slavné jméno sehnal. Pokazit se dá i tak všechno a copak si to neumím
dost pokazit i sám?
Vlasta
Redl (1959)
Sbohem, galánečko, Letiště, Rehradice, Husličky, Večer křupavých srdíček -
tyhle a určitě i některé další kousky, jichž je písničkář Vlasta Redl autorem,
patří do „zlatého fondu" hojně vytěžovaného u táboráků i při hospodském
vyhrávání, aniž často jejich amatérští interpreti vědí, kdo je pod nimi ve
skutečnosti podepsán. I když muzicíroval už od raného mládí na Valašsku v
nejrůznějších bigbítových kapelách, poprvé se v širším měřítku proslavil až
jako frontman skupiny AG Flek. V 90. letech rozvinul svůj talent do
různých směrů: folkového (spolupráce se Slávkem Janouškem a Samsonem Lenkem),
viceméně folklórního (alba s Hradišťanem či Zuzanou Homolovou) a rockového,
který převládá v jeho sólové tvorbě. Po tvůrčí pauze se Vlasta Redl vrátil na
pódia s nezměněnou sestavou své kapely, která se jmenuje Každý den jinak. Bude
k vidění i na některých letních festivalech (například Rock for People), na
podzim chystá nové album. Stále nejraději pije becherovku.
Mladý Svět - 10.6.2003