Pod rentgenem Vlasta Redl
Cítíte
něco ve vzduchu? Ano? Tak to bude proto, že folkrockový bard Vlasta
Redl pro nás právě teď jistě chystá další hudební lahůdku. Od
posledního alba, natočeného se skupinou Každý den jinak, už uplynula
slušná řádka měsíců a pochybuji, že své domácí studio v malé vesnici na
jihovýchod od Brna nechá zahálet. Takže než se novinka objeví na
pultech, připomeňme si, kde se tento zpěvák, textař, kytarista,
mandolinista,…, producent a bonviván vlastně vzal.
Hudební
kariéra Vlasty Redla zdaleka nebyla přímočará. Ponejprv začínal jako
hráč na basu a kytaru v tanečním orchestru, poté brázdil pár let po
okolí Valašského Meziříčí se zábavovými kapelami a převzatým
repertoárem tehdejších bigbeatových hvězd. Přelom nastal až ve chvíli,
kdy se za prací přestěhoval do Zlína. Zde počala jeho misijní cesta v
„pobigbítování“ moravského folku. První Redlovou „obětí“ se stala
folková kapela z nedalekých Vizovic – Fleret. Její kapelník
Hrachový přizval zdatného muzikanta Redla v dobré víře k toliko k
hostování a dočkal se spolu s ostatními členy Redlovy plné
angažovanosti a postupného tendování kapely k rockovějšímu zvuku. Z
ranných dob spolupráce pochází portovní hit „Letiště“ a udává se, že i slavná redlovská „Sbohem, galánečko“
je výsledkem spojení sil dvou excelentních melodiků, Hrachového a
Redla. Zatímco Hrachový tíhne k syrovějšímu, zemitému vyznění písní,
Redlův rukopis se naopak vyznačuje zaoblenými hranami, jemnou
melodikou, silným citem pro vyváženost a odvahou k experimentu, ať již
melodickému, tak aranžerskému.
Redlovy fleretovskéčasy ukončilo „lano“ z uznávaného zlínského folkového uskupení AG Flek. Z kapely totiž nedlouho po vydání první desky „Blázni umírají nadvakrát“ odešla
na mateřskou dovolenou výborná zpěvačka Blanka Táborská, a zbylé duo
Markytán & Viktorin (mj. majitel známého nahrávacího studia „V“ ve
Zlíně) hledalo vhodného kandidáta na uvolněný post. Vlasta Redl
překonal jejich očekávání, a to i tím, že po jejich postupném odchodu
převzal jméno kapely i pro své další projekty, například pro vynikající
spojení folku, rocku a worldmusic (čili folklóru…) na společném albu s
Jurou Pavlicou a Hradišťanem.
Neboť působí zákon zachování
energie, tak to, co Redl dal kapelám, jimiž prošel, rockového, to se mu
vrátilo v podobě jeho vlastního tíhnutí k folku. V době největší slávy
AG Fleku, kterým mj. prošla takřka celá sestava kapely Buty (Pastrňák,
Kroczek, Nytra, často hostoval basista Vavřík), byl jinak extrovertní
Redl doslova a dopísmene ukecán, aby to zkusil i sólově. A tak se na
sklonku osmdesátých let představil na pódiu Malostranské besedy a jeho
melodický, ale razantní projev, propojující folk s rockovým drivem a
nádechy moravské lidové melodiky, měl obrovský úspěch. Mohl se tak
zařadit po bok největším folkařům té doby, Mertovi či Nohavicovi – ale
neudělal to. Na svém sólovém debutu místo sladkobolných balad přinesl
elektrické blues, jaké se v tuzemsku nenosí. Nebyly to ony „ucajdané
dvanáctky z Hanspaulky“, blues zde spočívá v posmutnělé, nostalgické
náladě s občasnými erupcemi síly a melancholickým účtováním svých
milostných i životních proher. Velký komerční úspěch přišel až s
deskou, na níž spolupracoval Redl s Jiřím Pavlicou a spojenými silami AG Fleku a Hradišťanu.
Ačkoli se mnozí pokusili podle podobné receptury namíchat stejně
lahodnou směs poetiky, citu pro přirozenou lidovou melodičnost a
rockového tahu, nikomu z následníků se již nepodařilo úspěch a kvalitu
alba z roku 1994 napodobit. Redl tak mohl nenápadně odkázat na AG
Flekovskou desku „Tramtárie“, která přináší velmi
podobnou, radostně melancholickou folkrockovou hudbu, avšak ani to, že
je obecně považována za vůbec nejlepší tuzemské folkrockové album v
historii, jí nepřineslo větší ohlas.
Několik následujících let
se Redl věnoval hostování na deskách svých přátel a budování studia ve
svém novém domově v malé vesničce nedaleko Brna. Koncem devadesátých
let pak přišel s folkově decentní deskou „O kolo zpět“ a jeho zatím posledním albem je takřka rockově hřímavé album „Vlasta Redl se skupinou, která se jmenuje Každý den jinak“.
Převzato z
http://www.pauza.cz.